Jak efektivně vyhledávat informace
Informace je velmi široký, mnohoznačný pojem, který se užívá v různých významech. Při vyhledávání je důležité nalézt kvalitní a relevantní informace. Chcete se naučit pokročilé techniky vyhledávání na internetu a poznat netradiční zdroje informací? Pojďme si společně představit jak s informacemi pracovat a jak co nejrychleji nalézt co hledáte.
Vyhledávání pomocí internetových vyhledávačů
Nejčastěji hledáme informace přes vyhledávače. Internetový vyhledávač je služba, která umožňuje na Internetu najít webové stránky, které obsahují požadované informace. Pouze zadáváte do rozhraní vyhledávače klíčová slova, která charakterizují hledanou informaci, a vyhledávač obratem na základě své databáze vypisuje seznam odkazů na stránky, které hledané informace obsahují (text, obrázky nebo jiné typy multimediálních informací). V České republice patří mezi nejznámější vyhledávací stránky Google a Seznam.
Nejpoužívanější internetový vyhledávač Google.com
Vyhledávání Google je v současnosti nejpoužívanější internetový vyhledávač. Kromě řazení výsledků podle speciálního rankingu od Googlu klade důraz na vyhledávání frází a ukládání plného textu indexovaných stránek. O technologiích, které používá současné Vyhledávání Google, není známo mnoho. Při vyledávání používá také návrhy na možné opravy pravopisu (například při zadání dotazu „Csech Republic“ se kromě výsledků hledání uživateli zobrazí také otázka, zda náhodou neměl na mysli „Czech Republic“) a reklamy cílené na klíčová slova zadaná uživatelem.
Google pracuje na základě vašeho předchozího chování či vyhledávání. Lépe vás zná a lépe cílí na vaše vyhledávání. Má jednoduché a intuitivní vyhledávání s pokročilými technikami pomocí filtrů nebo vyhledávacích operátorů. Google nabízí vlastní prohlížeč „Google Chrome“. Na Google Mapách najdete také lepší vyhledávání spojů.
Český internetový portál a vyhledávač Seznam.cz
Od roku 2005 provozuje Seznam.cz vlastní fulltextový vyhledávač orientovaný převážně na český a slovenský internet. Kromě základní funkčnosti podporuje tvarosloví (skloňování a časování), technologii sitemap. Vedle HTML formátu indexuje také XML, PDF a DOC.
Na Seznamu hledejte primárně specificky český obsah a můžete tam tedy najít nějaký zdroj, který na Googlu nenajdete. Seznam nabízí portál Firmy.cz, kde najdete relevantní lokální záznamy. Skvěle zpracované má Seznam ale také mapy, včetně detailních informací o jednotlivých místech či plánování tras. Stejně jako Google, Seznam nabízí také vlastní prohlížeč „Seznam.cz prohlížeč“, který je často vhodnější pro starší generace, pro které internet = Seznam 🙂 Nevýhodou Seznamu je, že nemá tak dobře nastavené detailní vyhledávání jako Google.
Vzhledem k tomu, že Google nabízí velké množství možností rozšířeného vyhledávání, následující možnosti jsou spojeny s Googlem.
Vyhledávání pomocí řeči
Vyhledávat na Googlu můžeme nejen pomocí slov, ale také pomocí řeči, což je výhodné především při vyhledávání z mobilního zařízení. Pokud máte osobní počítač vybavený mikrofonem, stačí, když spustíte prohlížeč Chrome, otevřete stránku Googlu a kliknete na konci vyhledávací řádky na ikonu mikrofonu.
Vyhledávání pomocí omniboxu
Omnibox je vyhledávací (adresní) řádek v prohlížeči Google Chrome, kde můžete přímo vyhledávat nejrůznější informace. Pokud chcete vědět jaké bude počasí, stačí zadat pouze „počasí“ a první vyhledanou položkou je předpověď počasí ve vaší lokalitě. Pokud chcete počasí v jiné lokaci, přidejte pouze název lokace či města. Pro zjištění kolik je hodin v jiné lokaci, stačí zadat pouze „čas“ a název lokace a výsledek máte do vteřiny. Omnibox umí převádět jednotky (teplota, délka, hmotnost, rychlost, objem, plocha, spotřeba paliva, čas i digitální úložiště). Stačí zadat např. „4 palce na cm“ a vše je ihned převedeno. Jaký je akutální kurz nebo kolik je 39 EUR v korunách? Převodník měn vám pomůže a opět je v sekundě jasno. Google vyhledávač za nás vyřeší také početní úkony. Za samotné číslo jen doplníme početní úkon, který má kalkulačka vykonat (krát, děleno, plus, minus atp.), např. „100 minus 30 plus 1“. Můžete napsat také pouze „calc“ a kalkulačka se ihned objeví. Omnibox také zvládá výběr barvy. Pouze zadejte uvedený výraz a můžete si zvolit barvu dle svých potřeb a preferencí, včetně HEX, RGB nebo CMYK kódu (pokud byste potřebovali zjistit jaký kód barvy přímo z obrázku či fotografie, která se vám líbí v prohlížeči, můžete použít rozšíření Chromu „Eye Dropper„). V omniboxu můžete také zjistit rychlost internetu, pouze zadejte „speed test“ a spustí se vám test rychlosti internetu, který vám vypíše nejen hodnoty rychlosti, ale také informace o tom, co všechno můžete s vaší rychlostí dělat. Pro rychlé vyhledávání adresy či lokace stačí zadat „map“ a název ulice, města či místa, které hledáte.
Filtr bezpečného vyhledávání
Než začnete vyhledávat, je vhodné zapnout filtry bezpečného vyhledávání. Zapnutí bezpečného vyhledávání vám pomůže skrýt explicitní obsah, například pornografii, a může to sloužit také jako základní rodičovská ochrana před nechtěnými výsledky vyhledávání. Stačí přejít při vyhledávání do Nastavení vyhledávání.
Vyhledávání pomocí filtrů
Vyhledávání v Googlu pomocí nástrojů vám pomůže specifikovat výběr vašeho hledání. Ve vyhledávací záložce „Vše“ můžete nastavit filtry dle potřeby jako je volba jazyka (např. chcete jen výsledky v češtině), specifikace času (např. za posledních 24 hodin) a zda chcete přesnou shodu (ideální při hledání konkrétních produktů nebo názvů) nebo všechny relevantní výsledky. Obrázky můžete filtrovat podle velikosti, barvy, typu nebo práv k použití (obrázky možné k volnému použití se označují jako Licence Creative Commons). Videa můžete filtrovat podle délky, umístění, kvality či zdroje. V případě zpráv je to podobné, nejdůležitější je zde asi časové hledisko nebo relevance. Pokud chcete vyhledávaný výraz (produkt) zakoupit, i zde je možnost filtrování dle ceny, kategorie, stavu nebo prodejce.
Vyhledávání pomocí operátorů
Vyhledávací operátory jsou konkrétní slova nebo příkazy, které můžete použít pro efektivní vyhledávání v Googlu. Prvním z nich jsou uvozovky, které určují přesnou shodu vyhledávaného pojmu. Užitečným operátorem je site, který pomáhá specifikovat webovou stránku, kde nás vyhledávaný pojem zajímá (např. site:ihned.cz). Používá se především, pokud si nemůžete vzpomenout, kde jste našli něco v minulosti. Funkce operátorů a filtrů dohromady kombinuje rozšířené vyhledávání.
Vyhledávání pomocí obrázků
Na místo textu můžete využít vyhledávání pomocí obrázků. Můžete přejít přímo na http://images.google.com nebo využít ikonu foťáku ve vyhledávacím políčku Google. Můžete tak na webu najít související obrázky dle vašeho obrázku z počítače nebo dle již existující URL adresy obrázku. Při vyhledávání pomocí obrázku mohou výsledky zahrnovat podobné obrázky, webové stránky obsahující tyto obrázky a další velikosti obrázku, pomocí kterého jste vyhledávali. V mobilním zařízení využijete Google Lens, díky čemuž můžete rozeznat co je na fotce.
Vyhledávání ve vědeckých publikacích
Díky Google Scholar můžete vyhledávat také ve vědeckých publikacích v jakémkoliv jazyce. Jedná se o volně přístupný webový vyhledávač, spadající pod společnost Google, který indexuje plné texty nebo metadata z odborné literatury přes řadu formátů a oborů (recenzované online dostupné akademické časopisy, knihy, konferenční příspěvky, diplomové práce a disertace, preprintů, abstrakt, technických zpráv, a jiné odborné literatury, včetně patentů). I zde můžete své hledání filtrovat či upřesňovat.
Vyhledávání v cizím jazyce
Google Translate vám přeloží jakékoliv webové stránky do požadovaného jazyka. Okamžitě překládá slova, věty a webové stránky mezi angličtinou a více než stovkou dalších jazyků. Překládat můžete ale také přímo ze zahraniční stránky. Pokud používáte prohlížeč Google Chrome, ve vyhledávací liště se objeví ikona překladů, kdy po najetí automaticky nabízí překlad do výchozího jazyka. Nebo si přidejte rozšíření „Překladač Google„, které nabízí možnost překládat i jednotlivá slova v článcích. V mobilním zařízení díky aplikaci můžete překládat reálné nápisy nebo texty díky vašemu fotoaparátu (např. jídlení lístek, ukazatele, směrovky).
Vyhledávání na sociálních sítích
Někdy může být zajímavější vyhledávat na sociálních sítích pomocí klíčových slov (na Facebooku také ve specializovaných skupinách) nebo pomocí hashtagu #, který označuje téma diskuze nebo příspěvků (na Twitteru, Instagramu či Pinterestu nebo LinkedInu).
Upozornění Google
Zajímavý nový obsah na webu můžete sledovat díky Google Alerts. Jedná se o službu, která detekuje a upozorní na změnu obsahu na základě zadání klíčových slov. Služba odešle e-maily uživateli, když najde nové výsledky (např. webové stránky, novinové články, blogy nebo vědecký výzkum), které odpovídají hledanému výrazu. Získáte tak automaticky informace, které vás zajímají (vaše jméno, jméno vaší firmy nebo oblast, ve které podnikáte nebo pracujete).
Co lidé nejvíce vyhledávají?
Trendy Google je webová stránka společnosti Google, která analyzuje popularitu vyhledávacích dotazů ve Vyhledávání Google v různých regionech a jazycích. K porovnání počtu vyhledávání různých dotazů v čase používají grafy. Každoročně ukládají dotazy, které zaznamenaly nejvýraznější nárůst zájmu oproti předchozímu roku a poté je Google na konci roku nabízí ve Vyhledávání Google. Nedávné trendy je doplněk k Trendům Google, který zobrazuje 20 nejlepších, respektive nejrychleji rostoucích vyhledávacích dotazů v nedávných hodinách v různých regionech. Nedávné trendy zobrazují vyhledávání, která v nedávné době byla velmi četně vyhledávána.
Pozor na dezinformace
Na internetu můžete narazit na nepřeberné množství informací, ale stejně tak na velké množství dezinformací a fake news. Surfařovým Průvodcem bezpečně posoudíte, jestli je článek kvalitní a stojí za to, nebo jestli se s vámi snaží tak trochu manipulovat. Stejní autoři mají také na svědomí Průvodce po sociálních sítích, který do množství sociálních sítí a překotného vývoje vnáší trochu světla.
Za zmínku stojí pětidílný pořad Kovyho mediální ring, který přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií. Průvodce pořadem, youtuber Kovy, si pokládá 5 klíčových otázek – kdo, co, komu, jak a proč – kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení. Kromě toho přibližuje různá mediální témata, například roli médií ve společnosti, přesvědčovací techniky reklamy, sociální bubliny či internetové algoritmy. Součástí každého dílu je krátká analýza, anketa mezi žáky a vystoupení mediálního odborníka.
Fakescape! rozvíjí pomocí her u žáků a studentů jednotlivé kompetence mediální gramotnosti – kritické myšlení a ověřování informací. Absolventi workshopů si uvědomují mediální nástrahy, které na ně (nejen) v online prostředí číhají. Zároveň učitelům poskytují jednoduchou pomůcku pro zatraktivnění výuky mediální výchovy. To vše lákavou a zábavnou formou.