Buďte první ve vyhledávačích se svým WordPress blogem
SEO je alfa a omega úspěchu každé webové stránky. Je to disciplína, která je odjakživa opředena mnoha tajemstvími a každý, kdo SEO vládne, tak připomíná kouzelníka. Tento článek vás naučí kouzlit se SEO na vašem WordPressovém blogu.
Jako optimalizace pro vyhledávače nebo též optimalizace nalezitelnosti či zkráceně SEO, anglicky search engine optimization se označují metody, které mají za cíl, aby se určená URL zobrazovala na předních místech vyhledávačů. Získání přední pozice ve výsledcích vyhledávání (odkaz na stránku bude zobrazen mezi prvními) zvyšuje šanci získání četnějších a zároveň cílených návštěvníků.
Ve smyslu, jak SEO bereme v současné době, je marketing v online prostředí. 79 % hledání na celém světě zprostředkuje Google a 93 % návštěvnosti webů na světe zprostředkovávají vyhledávače.
Jedná se o souhrn metod, který povede k tomu, že váš web bude pro relevantní (pro vás důležité) lidi na důležitá klíčová slova zobrazovat na přední stránce vyhledávačů. Optimalizace nalezitelnosti obsahuje všechny metody a techniky vedoucí k nalezitelnosti vaší značky, služeb nebo produktů. Nemusí se jednat ale pouze o online metody (nejlepší SEO metoda je TV reklama – lidé po shlédnutí reklamy v prime time začnou daný produkt ihned vyhledávat v mobilu; funguje také osobní zkušenost nebo doporučení přátel).
Kdy SEO nemá smysl?
Každý web by měl na první pohled říci, o čem to je, co se nabízí a čím se to liší od konkurence.
SEO nedává smysl v případě, pokud je malá hledanost (kolik lidí hledá dané klíčové slovo měsíčně, pokud je číslo moc nízké, SEO nemá význam), pokud nemáme žádný obsah na webu, pokud máme silnou značku, pokud jsme bez peněz a času, nebo pokud web vykazuje technické problémy.
Musíte si umět odpovědět na otázky jako co děláte a dokážete to vysvětlit lidem? Kdo jsou vaši zákazníci a jaké jsou vaše cílové skupiny? Jste konkurenceschopní? Dokážete nabídnout něco víc nebo lépe než konkurence? Co děláte naopak lépe vaše konkurence a co s tím děláte?
Práce s nástroji Google Analytics a Google Search Console
Google Analytics a Google Search Console jsou nástroje, které jsou základním kamenem k vytvoření navštěvovaného blogu. Jedná se o nástroje pro správu internetových stránek a získávání statistických údajů přímo od zdroje. Nejvýznamnější z nich jsou Search Console (dříve zvaný Webmaster tools) a Google Analytics od společnosti Google.
Search Console (nástroje pro majitele a správce stránek) umožňují „komunikovat“ s vyhledávačem Google a zjišťovat chyby, na které při procházení stránek vyhledávač narazil. Může se jednat o HTML chyby a návrhy na jejich odstranění, odkazy na stránky, které již neexistují, nalezení škodlivého malware na stránkách uživatele nebo například statistiky jejich procházení vyhledávacím robotem. Dále údaje z nástrojů pro správce nabízejí statistická data o počtu zobrazení webových stránek na konkrétní klíčová slova a o jejich umístění (pozici) ve výsledcích vyhledávání.
Jednou z nejužitečnějších informací v tomto nástroji je statistika proindexování všech podstránek webu, kterou je možné ovlivnit odesláním souboru Sitemap. Odeslání a indexaci tohoto souboru je možné provést po každé změně na stránkách. Nemusí se tak čekat, až si robot provedené změny všimne. Indexace odeslaného souboru začíná okamžitě.
Search Console je technickým nástrojem, kdežto Google Analytics dodává informace o uživatelích, které se dají využit pro marketingové účely. Získá se tím tak přehled o nejčastěji navštěvovaných stránkách, odkud uživatelé přišli, jak se po stránkách pohybují, kam odcházejí. Při správném nastavení je možné sledovat konverzní poměr: Google spočítá, kolik návštěvníků z celkového počtu došlo k cíli, ke konverzi (konverze nemusí nutně znamenat nákup, ale dosažení cíle určeného správcem a vykonání reakce: vedle nákupu tedy odeslání dotazu, vyplnění dotazníku, hlasování v anketě atd.). Data získaná v Search Console lze posílat do Google Analytics pro efektivnější vyhodnocení a sloučení získaných metrik.
Pro získání komplexních informací se tyto oba nástroje dají navzájem propojit. Podívejte se na další aplikace, které vám zefektivní vaši práci online.
Optimalizace blogu pro vyhledávače
O čem je optimalizace blogovací stránky pro internetové vyhledávače? Hodnocení webových stránek provádí vyhledávač, toto hodnocení je založeno na tzv. signálech (struktura, rychlost, obsah, metadata, počty odkazů a podobně). Jednotlivé techniky SEO se příliš neliší dle vyhledávače, ale konkrétní strategie ano.
Jak zjistím, zda je můj web zaindexovaný a jakým způsobem?
Nástroj Kontrola adresy URL poskytuje informace o verzi konkrétní stránky indexované Googlem. Jsou k dispozici informace o chybách AMP, chybách strukturovaných dat a problémech s indexováním.
Mezi běžné úlohy tohoto nástroje patří zjištění aktuálního stavu indexování adresy URL, kontrola aktuální adresy URL, žádost o indexování adresy URL, zobrazení vykreslené verze stránky, zobrazení načtených zdrojů, výstupu JavaScriptu a dalších informací, nebo odstraňování problémů s chybějící stránkou.
Jaké weby nelze samostatně indexovat?
Stránky, které používají kotvu (mřížku) nemají samostatný odkaz URL, nejdou tedy ani samostatně indexovat.
Jak zajistit, aby na váš web přicházeli návštěvníci z Googlu či Seznamu?
Světově nejpoužívanějším vyhledávačem je Vyhledávání Google, ten pro hodnocení stránek používá množství signálů a jedním z nich je PageRank. Google ovládá většinu trhu, a vlivy dalších vyhledávačů, jako je Bing nebo Seznam.cz, se tedy s postupem času u některých cílových skupin snižují, některé vyhledávače (jako AltaVista nebo Jyxo.cz) dokonce zanikly úplně. Nejdůležitější je často optimalizace pro Google. Existují ale například i techniky SEO pro cenové srovnávače, pro YouTube a jakékoliv jiné vyhledávače.
Přidání do vyhledávače Seznam jděte na https://search.seznam.cz/wt/pridej-stranku
Přidání do Google můžete udělat pomocí Google Search Console na https://support.google.com/webmasters/answer/9012289#request_indexing
Analýza klíčových slov
Jaká slova či slovní spojení jsou používána běžnými uživateli při hledání na internetu nám pomáhá zjistit rozbor zásadních slov. Analýza nalézá konkrétní tvary slov, synonyma, jejich hledanost a konkurenčnost. Při tvorbě webových stránek pomáhá přeložit zaběhlý jazyk majitele stránek do jazyka návštěvníků, pomáhá odstranit odborné a nesrozumitelné výrazy (žargon) a nabídne, jakými výrazy je nahradit, aby jim návštěvníci stránky rozuměli.
Klíčová slova definovaná provedenou analýzou pomáhají definovat obsah, který patří na stránku. Díky klíčovým slovům a jejich analýze lze vytvořit obsah, který je relevantní a jednoduše vyhledatelný. Tento proces může být časově náročný a zahrnovat práci se širokým množstvím detailů, čísel a dlouhých seznamů klíčových slov. Provedení analýzy je však kriticky důležité, jelikož je stavebním kamenem pro SEO strategii a obsahový plán společností.
Při tvorbě analýzy klíčových slov se běžně využívá mnoho metod i postupů, manuálních či automatizovaných pomocí různých nástrojů. Jedním z nich je vytvoření seznamu všech logicky možných kombinací klíčových slov – většinou se využívají brainstorming, našeptávače, Google Ads nebo inspirace od konkurentů:
Od Seznamu: https://www.sklik.cz/keywords-suggestion/add
Od Googlu: https://ads.google.com/aw/keywordplanner/home
Pokud chcete vědt, co se vyhledává, můžete se inspirovat:
- u Seznamu: https://skokani.seznam.cz/rocni/
- u Googlu: https://trends.google.cz/trends/yis/2020/CZ/
Zkuste si se svým WordPress blogem nebo webem trochu pohrát a sledujte výsledky své práce pomocí Google Analytics nástroje, kde můžete vyhodnotit statistická data o uživatelích vašeho webu. Díky této službě je možné sledovat aktuální i historickou návštěvnost, chování uživatelů a jejich vlastnosti; konverze, prodeje a další. Pokud nemáte rádi Google, i přes silně monopolní postavení Google Analytics, existují alternativy. Některé jsou zdarma pro servery s menším provozem – například Clicky, Mixpanel. Piwik.org je zdarma, pokud je provozován na vlastním serveru, SaaS řešení je už zpoplatněno.
Držím palce s vaším blogem či webem a hodně radosti s prací na WordPressu!